Ο απόηχος από τις πρόσφατες πλημμύρες στη Θεσσαλία

Συνεχίζονται τα δημοσιεύματα για τους χειρισμούς των αρμοδίων στις πλημμύρες του φετινού Σεπτέμβρη και την απόδοση ευθυνών για τις τρομακτικές συνέπειες τους.

Διαβάσαμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια τοποθέτηση του Φώτη Αλεξάκου, μηχανικού, πρώην Δημάρχου Καρδίτσας, πρώην Νομάρχη και πολύπειρου διευθυντικού στελέχους (παλαιότερα αλλά και σήμερα) στην Δημόσια Διοίκηση. Η ανάλυσή του περιορίζεται αποκλειστικά στο τι συνέβη στην Καρδίτσα. Ήταν απόλυτα τεκμηριωμένη και, κατά την άποψή μας, αποδίδει χωρίς εμπάθεια, με δίκαιο τρόπο και ακρίβεια τις ευθύνες των αρμοδίων, οι οποίες, (συνεκτιμώντας την σοβαρότητα των συνεπειών στην πόλη, στα χωριά και στις γεωργικές εκτάσεις), πράγματι υπήρξαν πολύ μεγάλες. Ελπίζουμε να υπάρξουν οι σχετικές απαντήσεις με τον αντίλογο, τις οποίες θα αναρτήσουμε.

Για το ίδιο θέμα (πλημμύρες, Ιανός) δημοσιεύτηκε επίσης και μια ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Λάρισας, η οποία ασκεί οξεία κριτική στον Περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό. Το σκεπτικό που περιέχεται στο πρώτο μέρος της ανακοίνωσης μας βρίσκει σύμφωνους χωρίς αστερίσκους. Πράγματι, όπως και εμείς είχαμε επισημάνει σε σχετική ανάρτησή μας, δεν είναι δυνατόν μετά από τόσες καταστροφές, απώλειες ανθρώπινων ζωών και περιουσιών και γενικά τόσο μεγάλη συμφορά στο τόπο και τους κατοίκους, να προσπαθούν οι αρμόδιοι να αποδώσουν τα όσα συνέβησαν, σχεδόν αποκλειστικά στην συγκυρίες, στο μέγεθος και την ένταση των καιρικών φαινομένων.

Στα θέματα αυτά απαιτείται γενναιότητα, ειλικρίνεια, αναγνώριση των ελλείψεων η/και των σφαλμάτων. Εξ' άλλου αυτός είναι ο μόνος τρόπος μέσα από τον οποίο οι ευσυνείδητοι πολιτικοί έχουν την δυνατότητα να διδάξουν το απαραίτητο ήθος και να αφήσουν παρακαταθήκες στις επόμενες γενιές.

Στο δεύτερο σκέλος της ανακοίνωσης του ΣΥΡΙΖΑ Λάρισας γίνεται αναφορά στο Σχέδιο πλημμυρών (που έχει εγκριθεί, στα πλαίσια σχετικών κατευθύνσεων της ΕΕ), το οποίο όπως αποδείχθηκε, υπήρξε μεν αλλά ουδέποτε έγινε πραγματικό «κτήμα» της ηγεσίας και των υπηρεσιών της Περιφέρειας Θεσσαλίας και, κατά μείζονα λόγο, δεν βοήθησε στην αποφυγή των συνεπειών από τα έντονα φαινόμενα και τις πλημμύρες (Καρδίτσα, Μουζάκι, Φάρσαλα).

Άλλο ένα μάθημα λοιπόν που όλοι χρειαζόταν να πάρουν (πολιτική ηγεσία, Δ/νσεις υπηρεσιών κ.λ.π.) από αυτά τα γεγονότα, ώστε στο μέλλον να αξιοποιούν τα σχέδια που υπάρχουν και να προετοιμάζονται αναλόγως, σαν η όποια έκτακτη κατάσταση (σεισμός, πλημμύρα κ.λ.π.) θα μπορούσε να παρουσιαστεί στις επόμενες ώρες !

Είναι προφανές ότι η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ (ορθή κατά την άποψή μας) περιορίζεται στις ευθύνες του χειρισμού της πρόσφατης έκτακτης κατάστασης από την Περιφέρεια Θεσσαλίας (κυρίως).

Υπάρχουν όμως ζητήματα που συνδέονται άμεσα με το μέγεθος των καταστροφών από τις πλημμύρες που καθόλου δεν θίγονται στην ανακοίνωση. Θα υπενθυμίσουμε λοιπόν ότι εκτός από τα  εγκεκριμένα σχέδια για τις πλημμύρες, η Θεσσαλία διαθέτει και εγκεκριμένα σχέδια (συνολικής) διαχείρισης των υδάτων του (υδατικού) διαμερίσματος Θεσσαλίας, τα οποία, σε σχέση με το επίδικο θέμα των πλημμυρών, προβλέπουν ένα πλήθος έργων ταμίευσης χειμερινών απορροών από τα ορεινά, πέριξ του κάμπου (π.χ. Μουζάκι, Σκοπιά Φαρσάλων, Πύλη, Νεοχώρι, Ελασσόνα κ.α), τα οποία εάν υπήρχαν θα συγκρατούσαν, κατά την ώρα των πλημμυρών, σημαντικές ποσότητες υδάτων, περιορίζοντας έτσι τις καταστροφικές συνέπειες. (Το μόνο σημαντικού όγκου έργο που υπάρχει σήμερα είναι ο ταμιευτήρας Σμοκόβου).

Για όλα αυτά τα έργα η Πολιτεία, εδώ και πολλά χρόνια, αρχικά επέδειξε ένα ενδιαφέρον, εκπονήθηκαν κατά καιρούς μελέτες και δόθηκαν αρκετές υποσχέσεις υλοποίησής τους, συμπεριλαμβανομένων των Κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ. Σημειωτέον, ως έργα ωφέλιμα και για άλλους σκοπούς (ύδρευση, άρδευση, αντιπλημμυρικά, περιβάλλον κ.λ.π.), οι επενδύσεις σε αυτά θα είχαν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.

Το πρώτο σχέδιο διαχείρισης που πρόσφερε πλέον την επιστημονική τεκμηρίωση και την θεσμική κατοχύρωση στα έργα αυτά εγκρίθηκε τον Σεπτέμβριο του 2014 και αναθεωρήθηκε το 2017. Και όμως καμμιά Κυβέρνηση έως σήμερα δεν ενήργησε, εάν όχι για κατασκευή, τουλάχιστον για την ολοκλήρωση (ή και επικαιροποίηση) μελετών και γενικά την ωρίμανση των έργων, ώστε αυτά να είναι έτοιμα για ένταξη και χρηματοδότηση στην πρώτη ευκαιρία. Αυτό σημαίνει ότι, αφενός και στην επόμενη περίπτωση πλημμυρικών φαινομένων οι άμυνες που θα διαθέτουμε θα είναι και πάλι περιορισμένες, αφετέρου οι αγρότες στη Θεσσαλία θα συνεχίζουν για τις αρδεύσεις τον «αγώνα βάθους», εξαντλώντας ακόμη περισσότερο τα μόνιμα υπόγεια αποθέματα νερού και προκαλώντας, θέλοντας και μη, τεράστια οικολογική καταστροφή.

Να λοιπόν που η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ στο όλο θέμα είναι αποσπασματική και αποφεύγει να υπεισέλθει σφαιρικά στο θέμα των πλημμυρών και γενικά της υδατικής ασφάλειας,  που έχει  και άλλες μορφές (π.χ. κίνδυνος παρατεταμένης ξηρασίας/λειψυδρίας), που οι επιπτώσεις τους θα είναι ίσως μεγαλύτερες.  Καταλήγουμε αβίαστα λοιπόν στο συμπέρασμα ότι κυβέρνηση και αντιπολίτευση οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους για την έλλειψη πολιτικής βούλησης και τόλμης που τους χαρακτηρίζει τόσο στην ενιαία και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των υδατικών προβλημάτων της Θεσσαλίας, όσο και στην διάθεση τους να ανταποκριθουν στα αιτήματα που εδώ και χρόνια έχουν θέσει οι φορείς μας (δες εδώ {1} ανακοινώσεις – υπομνήματα επί ΣΥΡΙΖΑ και επί ΝΔ/πρόσφατα).

{1} Υπομνήματα - Ανακοινώσεις φορέων Θεσσαλίας :

- (9/4/2015)

https://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2015_4_9_dimosiey...

- (Μάρτιος 2016)

https://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2016-03-24_-_pros...

- (17/9/2016)

https://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2016_09_17_anoiht...

- (17/12/2017)

https://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2017_12_17_eleyth...

- (Νοέμβριος 2019) - Υπόμνημα σχετικά με το Υδατικό ζήτημα της Θεσσαλίας :

https://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2019_11_26_ypomni...

- (15/1/2020)

https://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2020_01_15_ypomni...

Πηγή: 
https://www.ypethe.gr